۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۷۶۵۱۶
حجت الاسلام الهی راد در گفت‌وگو با رسا خبرداد؛

فارغ التحصیلی بیش از ۶۰۰۰ نفر در طرح ولایت | تأییدات و رهنمودهای رهبر انقلاب پشتوانه اصلی طرح

مسؤول طرح ولایت مؤسسه امام خمینی(ره) از پایان دوره تابستانی طرح ولایت در بیست و سومین سال برگزاری این طرح در کشور خبرداد و گفت: تا کنون بیش از ۶۰۰۰ طلبه، دانشجو، استاد نخبه در این طرح فارغ التحصیل شده اند.
الهی راد طرح ولایت طرح ولایت طرح ولایت طرح ولایت

حجت الاسلام صفدر الهی راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح اهداف برگزاری طرح ولایت که به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می شود پرداخت و اظهار داشت:‌ طرح ولایت در حقیقت آموزش مبانی اندیشه اسلامی است که از 23 سال پیش توسط آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بنیان گذاری شده است.

ویژگی های طرح ولایت

مسؤول طرح ولایت مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که این طرح سه ویژگی دارد، خاطرنشان کرد: این طرح اولا از مبانی و تفکرات مبانی دینی دفاع کرده و به استحکام مبانی اسلامی می پردازد، ثانیا تلاش می کند که افراد از ادله و رویکردهای قوی برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی برخوردار باشند و ثالثا دارای یک نظام فکری است یعنی یک نظام فکری مستحکم و بنیادین.

وی تأکید کرد: در حقیقت سال اولی که آیت الله مصباح این طرح را راه اندازی کردند به علت نیازی بود که احساس کرده بودند؛ چراکه نگران استحاله فکری و فرهنگی نیروهای حزب اللهی به ویژه دانشجویان بسیجی در اوایل دهه هفتاد بودند، دقیقا همان زمانی که رهبر معظم انقلاب قضیه شبیخون فرهنگی را مطرح کردند، چراکه در حوزه و دانشگاه خلأ نظام مند بودن پایه های تفکر دینی دیده می شود، بنابراین این طرح در شیوه رایج برای تربیت دینی و آموزش معارفی تلاش می کند و به دنبال پر کردن این خلاءها است.

حجت الاسلام الهی راد ادامه داد: یعنی وقتی دشمن به مبانی دینی ما حمله کرد از کجا معلوم که افراد بسیجی و انقلابی ما دچار استحاله و نفوذ تمام عیار توسط روشن فکر مآب های غرب زده و لیبرال تحمیل شده نشوند؟ چراکه خیلی از اوقات نیروهای حزب اللهی هم تحت تأثیر قرار می گیرند، از این رو پیشنهاد برگزاری طرح ولایت برای مقابله با آن شبیخون فرهنگی بود.

کادر سازی 300 استاد در طرح ولایت

وی با بیان این که در مؤسسه امام خمینی(ره) از همان 23 سال پیش کارهای زیادی اعم از تولید محتوا و تربیت استاد شروع شد، ابراز داشت: البته بارها متون مربوطه متناسب با نیازها بازنگری و به روز شد و تا به امروز حدود 300 نفر در مجمع اندیشه های بنیادین به عنوان اساتید طرح ولایت ثبت شده اند.

عضو هیأت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: آغاز کار با دانشجویان بسیجی بود و از نیمه دهه هشتاد مخاطبان جدید از جمله اساتید و اعضای هیأت علمی نیز به صورت فشرده در این طرح شرکت می کردند و برای معلمان دینی دبیرستان ها نیز این طرح برگزار می شد تا اواخر دهه هشتاد که برای نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان کشور نیز طرح ولایت را داشتیم.

وی تأکید کرد: در سال های اخیر نیز دوره های زیادی برای طلاب حوزه های علمیه خواهر و برادر برگزار شده است و امسال نیز سومین دوره را داشتیم که گروه های دانشجویی سازمان بسیج دانشجویی در این طرح شرکت کردند؛ این مسأله را نیز باید یادآوری کنیم که ستاد مردمی شکل گرفته در سه چهار سال اخیر به صورت خودجوش و آتش به اختیار برای هزاران نفر از دانشجویان بسیجی سراسر کشور طرح ولایت را برگزار کردند و الان هم طرح ولایت با حضور هزار نفر دانشجوی پسر و دختر نخبه به عنوان آخرین دوره رسمی در سال تابستان سال 97 در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

نظارت مستقیم آیت الله مصباح یزدی بر طرح ولایت

حجت الاسلام الهی راد در ادامه از فارغ التحصیلی بیش از 60 هزار نفر در طرح ولایت خبر داد و خاطرنشان ساخت: این طرح به صورت یک دوره چهل روزه متمرکز و کامل برگزار می شود، افراد در دوره مستقر می شوند و تمرکز آنها بر روی 12 واحد درسی است و بحمدالله تا به امروز توفیقات زیادی هم داشته ایم؛ با توجه به آثار و تحولاتی که طرح ولایت داشته است آیت لله مصباح یزدی بارها این تعبیر را به کار برده اند که من در کل عمر طلبگی خود کاری با برکت تر از طرح ولایت سراغ ندارم.

وی اضافه کرد: ایشان شخصا هم نسبت به امور محتوایی دوره و هم امور کلان اجرایی دوره نظارت مستقیم دارند و بر رشد دوره اعم از رشد کمی و کیفی توجه ویژه ای دارند و در حقیقت آیت الله مصباح یزدی منبع فکری دوره محسوب می شود، چراکه ایشان یک اسلام شناس جامعی است که این طرح فرهنگی را مدیریت می کند.

مسؤول طرح ولایت مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: بر اساس این ویژگی ها است که رهبر معظم انقلاب ده ها بار نسبت به طرح ولایت تأییدات صریح و شفافی داشته اند، یکی از دستورات رهبر معظم انقلاب که در سال 76 با دستخط خودشان مرقوم کردند این بود که در همه تصمیم گیر های طرح ولایت، نظر آیت الله مصباح دقیقا رعایت شود و یک مرجعیت فکری مثل ایشان را به عنوان مسؤول تصمیم گیر معرفی کرده اند تا کار از سلامت و استحکام لازم برخوردار باشد و همین مسأله باعث شد که طرح ولایت در طول 23 سال بدون وقفه برگزار شد و رشد زیادی هم داشته است.

بنیان سازی فکری برای نظام اسلامی در طرح ولایت

وی ویژگی اصلی این کار را بنیان سازی فکری برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: طرح ولایت شش محور اساسی دارد که به صورت زنجیره وار به هم پیوسته اند، این شش محور معرفت شناسی، خدا شناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست است.

حجت الاسلام الهی راد اضافه کرد: در صریح فرمایشات رهبر معظم انقلاب این مسأله هست که طرح ولایت یک طرح خوب، مفید و سازنده است که هرچه در مورد آن سرمایه گذاری شود زیاد نیست و باید طرح ولایت به ویژه طرح مردمی آن گسترش پیدا کند؛ به نظر می رسد همین تأییدات و تأکیدات در حفظ و توسعه طرح بسیار مفید بوده و نیروهای دلسوز انقلاب اسلامی با توجه به همین هدایت های رهبری معظم و مدیریت آیت الله مصباح همیشه پای کار بوده اند.

وی در پایان با بیان این که هر سال هزاران نفر متقاضی شرکت در طرح ولایت هستند، ابراز کرد: با توجه به محدودیت دوره و لزوم تأثیر گذاری کیفی بیشتر گزینش صورت می گیرد و کسانی که از صلاحیت های لازم برخوردار باشند برای شرکت در طرح دعوت می شوند؛ اختتامیه دوره تابستانی هم یکشنبه یازدهم شهریورماه در سالن قدس کتابخانه مرکزی حرم امام رضا(ع) برگزار شد./1330/ت۳۰۱/ج

ارسال نظرات